سنگين وزن ها
يكى از رايج ترين و مهم ترين ابزار هاى حمل ونقل كالا و مواد در دنياى امروز كاميون است. كاميون،كلمه اى فرانسوى به معناى انتقال دهنده است و به خودرو هايى اطلاق مى شود كه بار هايى با ظرفيتبيش از پنج تن را حمل كنند. در زبان هاى غربى ديگر مثل امريكايى به آن تراك و در انگليسى به آن لورى« تراكوس » گفته مى شود. در يونان قديم به چرخ گفته مى شد و به احتمال زياد همين كلمه ريشه تراكدر انگليسى است البته در امريكا به وانت هاى دو تن هم تراك مى گويند ولى در انگليس براى كاميون ازكلمه لورى يا تريلر استفاده مى شود.بعضى حروف اختصارى در صنعت توليد كاميون وجود دارد كه بيشتردر حروف اسامى مدل هاى مختلف استفاده مى شودو دانستن آن ها مفيد است:
LR =كاميون سبك تا4.5تن
MR =كاميون متوسط تا 8 تن
HR =كاميون سنگين بالای 10تن
در اين مخفف R كلمه ريجيد به معناى جسم سخت و محكم است كه به كاميون اطلاق مى شود.كاميون تشكيل شده از شاسى، موتور، اتاق وبار. محورها، فنر بندى، اتاقك خواب و چرخ ها نيز ازساير قطعات اصلى كاميون به شمار مى روند.
كاميون ها از نظر شكل ساخت چند دسته اند :
بى دماغ، دماغ دار و آيرو ديناميك. در هريك از اين سه دسته وضعيت قرار گرفتن موتور و اتاق راننده تفاوتدارد. بيشتر موتور هاى كاميون فعلى ديزل يا داراى سوخت گازوييل هستند ويا سيستم كاركرد چهار زمانهدارند. از ديگر مشخصات كاميون ها سيستم گيربكس دو كلاچه آن ها است. در اين سيستم راننده بايد براىهمزمان ساختن گردش كلاچ و دنده مورد نظر دو بار كلاچ را بگيرد و دسته دنده را حركت دهد. در كلاچاول دنده قبلى خلاص شده و در كلاچ بعدى دنده جديد جا مى افتد و گردش دور موتور با دنده جديدهمزمان مى شودالبته در چند دهه اخير گيربكس هاى اتوماتيك و نيمه اتوماتيك نيرومندى هم براى كاميون ها ساخته شده كه اين عمل را غير ضرورى مى كند. يك كاميون سنگين مى تواند تا 18 دنده مختلف داشته باشد. شاسى بيشتر كاميون ها فولادى و به شكل نردبانى است ولى در كاميون هاى سبك يا كاميونت ها از شاسى آلومينيومى نيز استفاده مى شود. در سال هاى اخير به خاطر آلودگى هواى جهانى روى پاكى موتور كاميون ها در سرا سر جهان كار شده و در اروپا كاميون هاى قديمى و آلاينده حق تردد ندارند. دربيشتركشورهاى اروپايى فقط كاميون هاى داراى استاندارد يورو 4 يا 5 حق كار دارند.
اولين كاميون تاريخ در سال 1896 توسط مهندس آلمانى“ گوتليب دايملر ” ساخته شد وبه تدريج كاميون در سراسر اروپا و امريكا توليد و تكميل شد؛ از جمله كاميون هاى خيلى مشهور امريكايى كاميون ماك است كه در كشور ما نيز از سال هاي قبل در خدمت حمل و نقل جاده اى بوده است و برخى از مدل هاى 50 سال پيش آن هنوز كار مى كند. اين شركت كه از اتحاد پنج برادر امريكايى ساكن نيويورك در سال 1900 تشكيل شد در حال حاضر در اختيار ولووى سوئد است كه آن هم به نوبه خود در تملك شركت فورد امريكا است. شركت فورد هم دارد شركت ولوو را به چينى ها مى فروشد كه به اين ترتيب وضعيت اين افتخار خودرو سازى سنگين امريكا شايد به زودى چينى شود ! تلسكوپ معروف 100اينچى كوه ويلسون در سال 1917 به كمك يك كاميون ماك به بالاى كوه حمل شد.
ماك در جنگ جهانى اول شش هزارو در جنگ جهانى دوم 35 هزار دستگاه كاميون نظامى براى متفقين ساخت. بعضى از مدل هاى قديمى و جديد كاميون هاى دنيا را براى شما در اين جا آورده ايم. ركورد توليد كاميون به شرح زير است :
1- شركت ژاپنى ايسوزو با478500 كاميون در سال رتبه اول و بقيه رتبه داران تا رده دهم به شرحزيرند :
2- دايملر آلمان 438900
3- ولوو سوئد 210400
4-هيونداى كره 159200
5- تاتا هند 157500
6- نيسان ژاپن131400
7- هينو ( تويوتا ) 129100
8- فيات ايتاليا 127500
9- داف آلمان هلند 126900
10- مان آلمان 92500