ارائه برترین کتاب ها و جزوات در زمینه های حقوق ، پزشکی ، تاریخی ، طب سنتی ، روانشناسی ، اقتصاد ، رمان ، و جامعه شناسی و فقه

محل لوگو

پیوند ها

آمار سایت

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 1
  • بازدید دیروز : 102
  • بازدید کل : 620251

رقیه دختر امام حسین (ع)


رقیه دختر امام حسین (ع)

 

رُقَیِّة بِنت الحسین بن علی بن ابی‎طالب، طبق برخی نقل‎ها، یکی از دختران امام حسین(ع) است که در واقعه عاشورا حضور داشت و همراه کاروان اسراء به شام برده شد. طبق این نقل، رقیه در همان دوران اسارت در شام، در سه سالگی به شهادت رسید. امروزه در دمشق آرامگاهی به نام او وجود دارد.

ابن فندق در لباب الانساب، رقیه را از دختران امام حسین(ع) ذکر می‌کند؛ با وجود این، درباره این دختر، نام و شهادتش در خرابه شام اختلاف نظر وجود دارد.

رقیة دختر امام حسین(ع)

حرم و مقبره رقیه دختر امام حسین(ع) در دمشق
زادروز مدینه
درگذشت صفر ۶۱ق
آرامگاه شام، دمشق
دین اسلام
مذهب شیعه

 

محتویات

نام رقیه در منابع

شیخ مفید در ذکر فرزندان امام حسین(ع)، تنها به دو دختر به نام‌های سکینه و فاطمه اشاره می‎کند.[۱]اما محمد بن طلحه شافعی دختران امام را چهار تن دانسته و از سه نفر آنان به نام زینب، سکینه و فاطمه نام برده‌است. وی این نظر را مشهور و نظر اول (دو دختر) را غیر مشهور می‌داند.[۲] با توجه به اینکه وی نام دختر چهارم را ذکر نکرده، باید در منابع دیگر به دنبال آن باشیم.[۳]

ابن فندق در کتاب لباب الانساب می‌نویسد: باقی نماند از اولاد ایشان مگر زین العابدین(ع)، فاطمه، سکینه، و رقیه.[۴]

وی در جای دیگر، هنگام شمارش دختران امام حسین(ع)، از فاطمه، سکینه، زینب، ام کلثوم یاد می‌کند و می‌افزاید زینب و ام کلثوم در کودکی از دنیا رفتند.[۵]

نجم الدین طبسی با کنار هم قرار دادن دو گزارش ابن فندق و همچنین گزارش مطالب السئول به این نتیجه رسیده که دختر چهارم امام حسین(ع) رقیه بوده و کنیه وی نیز ام کلثوم است.[۶]

گزارش دیگری که به نام رقیّه اشاره دارد، آن است که در برخی نسخه‌های کتاب الملهوف، آمده است امام حسین(ع) در وداع با اهل بیت خود فرمود:

«یا اُختاه! یا اُمّ کلثوم! وأنتِ یا زینب! وأنتِ یا رقیّة! وأنتِ یا فاطمة! وأنتِ یا رَباب! انظرن إذا أنا قُتِلتُ فلاتشققنَ عَلَیَّ جَیباً، و لاتُخمِشنَ عَلَیَّ وَجهاً، و لاتَقُلنَ عَلَیَّ هَجراً.»[۷]
«خواهرم، ای امّ کلثوم! و تو ای زینب! و تو ای رُقَیّه! و تو ای فاطمه! و تو ای رَباب! توجّه کنید که هرگاه من کشته شدم، برای من گریبان چاک مکنید و صورت خراش ندهید و حرف نامربوط مگویید.»

درباره این گزارش می‌توان گفت:

اولاً: اگرچه در بعضی از نسخه‌های کتاب لهوف این متن وجود ندارد، ولی در بعضی از منابع دیگر همچون ینابیع الموده [۸] همین مطلب با کمی تفاوت آمده که می‌تواند مؤیدی بر گزارش لهوف باشد.

ثانیاً: در این گزارش، به اینکه رقیّه دختر امام(ع) است اشاره‌ای نشده است؛ ولی با در نظر گرفتن این مطلب که در منابع دیگر، نام رقیه کنار نام دختران دیگر امام حسین(ع) آمده[۹] می‌توان گفت منظور در اینجا همان رقیه دختر امام حسین(ع) است.

ثالثاً: این احتمال نیز وجود دارد که منظور از رقیه در این گزارش، رقیّه دختر امام علی(ع) و همسر مسلم بن عقیل باشد.[۱۰] به خصوص اینکه اسم رقیه، در کنار دیگر خواهران امام حسین(ع) مانند ام کلثوم و زینب آمده است.

وفات دختری از امام حسین (ع) در خرابه شام

گزارش كامل بهايى

تا آن جا که بررسی‌ها نشان می‌دهند، نخستین کتابی که ماجرای شهادت کودکی در شام را مطرح کرده است، کامل بهایی، کتابی فارسی، نوشته حسن بن علی بن محمد طبری (م ح ۷۰۰ ق) است. متن نوشتار او، این است:

«در حاویه[۱۱] آمد که زنان خاندان نبوّت، در حالت اسیری، حال مردانی که در کربلا شهید شده بودند را بر پسران و دختران ایشان پوشیده می‌داشتند و هر کودکی را وعده‌ها می‌دادند که: پدر تو به فلان سفر رفته است [و] باز می‌آید. تا ایشان را به خانه یزید آوردند. دخترکی بود چهارساله. شبی از خواب، بیدار شد و گفت: «پدر من حسين كجاست؟ اين ساعت، او را به خواب ديدم سخت پريشان!». زنان و کودکان، جمله در گریه افتادند و فغان از ایشان برخاست. یزید، خفته بود. از خواب، بیدار شد و حال، تفحّص کرد. خبر بردند که حال، چنین است. آن لعین، در حال گفت که بروند و سر پدر او را بیاورند و در کنار او نهند. ملعونی سر بیاورد و در کنار آن دختر چهارساله نهاد. پرسید: «اين چيست؟». گفت: سرِ پدر توست. آن دختر بترسید و فریاد برآورد و رنجور شد و در آن چند روز، جان به حق، تسلیم کرد.[۱۲]

این متن با آنچه در باره وفات رقیّه شهرت دارد، تفاوت‌هایی دارد؛ زیرا در این متن، نام دختر، مشخّص نشده و او را چهارساله می‌داند، نه سه ساله و محلّ وفات او را خانه یزید می‌داند، نه خرابه و وفات او را پس از چند روز از دیدن سر مبارک امام حسین علیه السلام می‌داند، نه هم زمان با دیدن سر ایشان.

گزارش روضة الشهدا

ملّا حسین واعظ کاشفی سبزواری (م ۹۱۰ ق) در کتاب روضة الشهدا، مطالب طبری را با تفصیل بیشتری مطرح می‌کند؛ امّا همچنان، نامی از کودک نمی‌برد و او را چهار ساله ذکر می‌کند و محلّ وقوع حادثه را کوشْک (کاخ) یزید می‌داند و می‌افزاید:

چون مِندیل برگرفت،[۱۳] سری دید در آن طَبَق، نهاده. آن سر را برداشت و نیک در آن نگریست. سرِ پدر خود را بشناخت. آهی از سینه برکشید و روی در روی پدر مالید و لب خود بر لب وی نهاد و فی الحال، جان شیرین بداد.[۱۴]

بر پایه این گزارش، وفات کودک در همان شبی اتّفاق افتاده که سر پدر را دیده است. در واقع، تفاوت اصلی این گزارش با گزارش کتاب کامل بهایی، تنها در این مورد است.

گزارش المنتخب طریحی

پس از ملّا حسین کاشفی، فخرالدین طریحی (م ۱۰۸۵ ق) در کتاب المنتخب، داستان را با تفاوت‌هایی تعریف می‌کند. بخشی از متن المنتخب، بدین شرح است:

روایت شده که وقتی آل اللّه وآل رسول او در شهر شام بر یزید، وارد شدند، او خانه‌ای به آن‌ها اختصاص داد و آن‌ها در آن، به سوگواری می‌پرداختند. مولای ما امام حسین(ع)، دختری سه ساله داشت... سرِ شریف امام را که با دستمالی دیبقی[۱۵] پوشیده بود، آوردند و در برابرش نهادند و پرده از آن برداشتند. دختر امام(ع) گفت: این سرِ کیست؟ گفتند: سرِ پدرت است. آن را از طَبَق برداشت و در آغوش گرفت و می‌گفت: «پدر جان! چه كسى تو را با خونت خضاب كرد؟ پدر جان! چه كسى رگ‌هاى تو را بُريد؟ پدر جان! چه كسى مرا در كودكى، يتيم كرد؟ پدر جان! پس از تو، ما به چه كسى دل ببنديم؟ پدر جان! چه كسى از يتيم، نگهدارى مى‌كند تا بزرگ شود؟ پدر جان! چه كسى پاسدار زنانِ رنجور است؟ پدر جان! چه كسى نگهدار بيوه‌هاى اسير است؟ پدر جان! چه كسى نوازشگر چشم‌هاى گريان است؟ پدر جان! پناه‌دهنده دور افتادگان غريب كيست؟ پدر جان! چه كسى نوازشگر موهاى پريشان است؟ پدر جان! براى ناكامى ما پس از تو، چه كسى هست؟ پدر جان! براى غريبى ما، چه كسى پس از تو هست؟ پدر جان! كاش من، فداى تو مى‌شدم. پدرجان! كاش پيش از اين، نابينا مى‌شدم. پدر جان! كاش من در خاک شده بودم و محاسن تو را خون آلود نمى‌ديدم». آن گاه، دهانش را بر دهان شریف امام گذاشت و گریه سختی کرد تا از هوش رفت. وقتی تکانش دادند، دیدند که روحش از دنیا جدا شده است.[۱۶]

قابل توجّه است که این متن، نخستین منبع شناخته شده‌ای است که کودک را سه ساله معرّفی کرده است. همچنین، نخستین منبعی است که به تفصیل، سخن گفتن وی را با امام(ع) مطرح کرده است؛ امّا چیزی در باره نام او نمی‌گوید.

گزارش اَنوار المجالس

اواخر قرن سیزدهم، شخصی به نام محمدحسین ارجستانی در کتاب انوار المجالس،[۱۷] داستان را به گونه‎ای دیگر، بیان می‌کند. متن نوشته او، این است:

اهل بیت رسول خدا در آن شب‌ها، نه شمعی، نه چراغی، نه آب و نه طعامی و نه فرش و نه لباسی، غمگین نشسته بودند و شغل ایشان، تعزیه‎داری بر شهیدان کربلا بود تا آن که زُبیده خاتون، دختر سه ساله سیّد الشهدا، شبی از فراق پدر بزرگوار، بسیار گریه کرد...[۱۸]

بررسی‌ها نشان می‌دهند که این، نخستین گزارشی است که نام کودک را مطرح و او را زُبیده و محلّ حادثه را خرابه شام، معرّفی کرده است.

او در صفحه قبل کتاب خود، در اشاره به خرابه شام، می‌گوید:

از غریبان خرابه شام به خاطرم رسید. مگر اهل بیت خیر الأنام، در خرابه شام غریب نبودند؟! یا سَکینه و رُقَیّه، طفل حسین نبودند؟! باوجود آن که داغ‌های متعدّد مانند بی‌پدری و بی‌برادری دیده بودند، چرا کسی به تسلّی آن غریبان، لب نگشود؟![۱۹]

بدین ترتیب، طبق یافته ما، اَنوار المجالس، اوّلین کتابی است که از دختری برای امام حسین(ع) در خرابه شام به نام رُقیّه نام می‌برد، هر چند از سرنوشت او سخنی نمی‌گوید و ماجرای شهادت کودکی به نام زبیده را باز می‌گوید.

این نوشتار، ممکن است زمینه‌ساز گزارش‌های آینده در مورد نام کودکی باشد که در خرابه شام از دنیا رفته است.

گزارش شَعشعة الحسينى

اوایل قرن چهاردهم، شیخ محمد جواد یزدی، در کتاب شعشعة الحسینی[۲۰] آورده است:

منقول است که طفلی از امام حسین(ع) در خرابه شام، از دیدن سرِ پدر بزرگوارش، از دنیا رفت؛ ولیکن در نام او، اختلاف است که زُبَیده یا رُقَیّه یا زینب یا سَکینه بوده باشد.[۲۱]

او همچنین در صفحات بعد، به نقل از کتاب ریاض الاحزان، آورده است که اسم آن دختر، فاطمه بوده است.[۲۲]

در این گزارش، چندین نام و از جمله رُقَیّه برای کودکِ از دنیا رفته در شام، مطرح گردیده است.

گزارش الإيقاد

چند سال بعد، شخصی به نام سید محمدعلی شاه عبدالعظیمی (م ۱۳۳۴ ق)، در کتاب الایقاد، برای نخستین بار، با صراحت، نام کودک را رقیّه و سنّ او را سه ساله آورد. متن نوشته او، این است:

حسین(ع)، دختر کوچکی داشت که او را دوست می‌داشت و او هم امام(ع) را دوست داشت. گفته شد که نام وی، رقیّه بود، سه سال داشت و در شام، در میان اسیران بود...
— سید محمدعلی شاه عبدالعظیمی، الإیقاد: ص ۱۷۹

این بود سیر گزارش‌های گوناگون در باره وفات دختری از امام حسین(ع) در شام.

گنبد حرم رقیه دختر امام حسین (ع) در دمشق
ضریح حضرت رقیه

مزار منسوب به رقيّه

گزارش تسلية المجالس

نخستین سندی که درباره مزار کنونی منسوب به رُقیّه در دست است، به قرن دهم هجری باز می‌گردد و مربوط می‌شود به محمّد بن ابی طالب حائری کَرَکی (زنده در ۹۵۵ ق). وی در کتاب تسلیة المجالس می‌نویسد:

در شهر دمشق شام، در بخش شرقی مسجد اعظم شهر، خرابه‌ای را دیدم که در گذشته، مسجد بوده و بر سنگْ نوشته درِ آن، نام‌های پیامبر(ص) و خاندانش و امامان دوازده گانه، نوشته شده بود و پس از آن، چنین نوشته بود: «اين، قبر خانم مَلَكه، دختر حسين بن امير المؤمنين(ع) است».
— محمد بن ابی طالب، تسلیة المجالس: ج۲، ص۹۳

گزارش نور الأبصار

در قرن سیزدهم، شِبلَنجی در کتاب نور الأبصار،[۲۳] در باره این مزار می‌نویسد:

برخی شامی‌ها به من خبر دادند که برای خانم رقیّه، دختر امام علی ـ کرّم اللّه وجهه ـ در دمشق شام، آرامگاهی هست که زمانی به دیوارهای قبرش آسیب وارد شد. شامی‌ها قصد داشتند که جنازه را از داخل قبر، بیرون بیاورند تا آن را بازسازی کنند؛ امّا کسی به خاطر هیبت آن خانم، جرئت نکرد وارد قبر شود تا این که شخصی از خاندان اهل بیت به نام سیّد فرزند مرتضی، وارد قبر شد و پارچه‌ای روی آن انداخت و جنازه را در پارچه پیچید و آن را بیرون آورد و همگان دیدند که دختر کوچک نابالغی است. این مطلب را به یکی از بزرگان گفتم. او نیز به نقل از برخی مشایخ خود، آن را برایم روایت کرد.
— شبلنجی، نور الأبصار: ص ۱۹۵

در این گزارش، نام صاحب مزار، رقیّه بنت علی(ع) آمده و نخستین گزارشی است که به موضوع آسیب دیدن قبر، اشاره کرده است.

گزارش منتخب التواريخ

در نیمه اوّل قرن چهاردهم، شیخ محمدهاشم خراسانی (م ۱۳۵۲ ق) در کتاب فارسی منتخب التواریخ،[۲۴] ضمن این که مزار را متعلّق به رقیّه بنت الحسین(ع) معرّفی نموده، داستان آسیب دیدن قبر را با تفصیل بیشتری نقل می‌کند. متن گزارش او، چنین است:

و عالم جلیل، شیخ محمدعلی شامی ـ که از جمله علما و محصّلین نجف اشرف است ـ، به حقیر فرمود که جدّ اُمّیِ بلاواسطه من، جناب آقا سیّد ابراهیم دمشقی که نسبش منتهی می‌شود به سیّد مرتضی علم الهدی و سنّ شریفش علاوه بر نود بود و بسیار شریف و محترم بود، سه دختر داشتند و اولاد ذکور نداشتند. شبی دختر بزرگشان در خواب دید جناب رقیّه بنت الحسین(ع) را که فرمود: «به پدرت بگو به والى بگويد: آب افتاده ميان قبر و لحد من، و بدن من، در اذيّت است. بگو بيايد و قبر و لحد مرا تعمير كند».

دخترش به سیّد، عرض کرد. سیّد، از ترس حضرات اهل تسنّن، به خواب، اثری مترتّب ننمود. شب دوم، دختر وسطی سیّد، همین خواب را دید. باز به پدر گفت. ترتیب اثری نداد. شب سوم، دختر صغرای سیّد، همین خواب را دید و به پدر گفت. ایضا ترتیب اثری نداد. شب چهارم، خود سیّد، مخدّره رقیّه را در خواب دید که به طریق عتاب فرمودند که: «چرا والى را خبردار نكردى؟».

سیّد، بیدار شد. صبح رفت نزد والی شام و خوابش را به والی شام نقل کرد. والی، امر کرد علما و صلحای شام از سنّی و شیعه بروند و غسل کنند و لباس‌های نظیف در بر کنند. به دست هر کس قفل درب حرم مقدّسه باز شد، همان کس برود و قبر مقدّسه او را نبش کند و جسد مطهّره را بیرون بیاورد تا قبر مطهّر را تعمیر کند. بزرگان و صلحا از شیعه و سنّی، در کمال ادب غسل کردند و لباس نظیف در بر کردند. قفل به دست هیچ یک باز نشد، مگر به دست مرحوم سیّد. بعد که مشرّف میان حرم شدند، مِعوَل [۲۵] هیچ یک به زمین اثر نکرد، مگر معول سیّد ابراهیم. بعد، حرم را خلوت کردند و لحد را شکافتند. دیدند بدن نازنین مخدّره، میان لحد و کفن آن مخدّره مکرّمه، صحیح و سالم است؛ لیکن آب زیادی میان لحد جمع شده. پس سیّد، بدن شریف مخدّره را از میان لحد، بیرون آورد و روی زانوی خود نهاد و سه روز همین قِسم، بالای زانوی خود نگه داشت و متّصل گریه می‌کرد تا آن که لحد مخدّره را از بنیاد، تعمیر کردند. اوقات نماز که می‌شد، سیّد، بدن مخدّره را بر بالای شیء نظیفی می‌گذاشت. بعد از فراغ، باز بر می‌داشت و بر زانو می‌نهاد تا آن که از تعمیر قبر و لحد، فارغ شدند. سیّد، بدن مخدّره را دفن کرد و از معجزه این مخدّره در این سه روز، سیّد، نه محتاج به غذا شد و نه محتاج به آب و نه محتاج به تجدید وضو. بعد که خواست مخدّره را دفن کند، سیّد دعا کرد خداوند، پسری به او مرحمت نماید. دعای سیّد، مستجاب شد و در این سنّ پیری، خداوند به او پسری مرحمت فرمود، مسمّا به سیّد مصطفی.

بعد، والی، تفصیل را به سلطان عبد الحمید نوشت. او هم تولیت زینبیّه و مرقد شریف رقیّه و مرقد شریف اُمّ کلثوم و سَکینه را به او واگذار نمود و فعلاً هم آقای حاجی سیّد عبّاس پسر آقا سیّد مصطفی پسر آقا سیّد ابراهیم سابق الذکر، متصدّی تولیت این اماکن شریفه است. انتهی؛ و گویا این قضیّه در حدود سنه ۱۲۸۰ بوده است.
— شیخ محمّدهاشم خراسانی، منتخب التواریخ: ص ۳۸۸

با توجّه به آنچه در این گزارش آمده که «بزرگان و علماى شيعه و سنّى، شاهد ماجرا بوده اند»، نکته قابل تأمّل، این است که با آن که انگیزه برای نقل و ثبت این گونه حوادث، فراوان است، هیچ کس جز متولّیان حرم، این حادثه مهم را نقل نکرده و شخصیتی مانند سیّد محسن امین، با این که در منطقه حضور داشته، در گزارش خود، اشاره‌ای به این ماجرا ننموده و درباره این بارگاه، تنها نوشته است:

رقیّه، دختر حسین (ع)، قبری به او منسوب است و مشهدی که در محلّه العماره دمشق، زیارتگاه است. خدا به درستی آن، آگاه‌تر است. میرزا علی اصغرخان [اتابک، امین السلطان]، وزیر اعظم ایران، به سال ۱۳۲۳ ق، آن را بازسازی کرده و در بالای در تاریخ بازسازی را حَک کرده‌اند که در آن، این اشعار آمده است:

مرتبه ای عالی است برای علی   وزیر اعظمِ ایران که تجدید کننده است.
و من، تاریخ بازسازی آن را که می‌درخشد   [به ابجد] سرودم: «بقبر رقيّة من آل أحمد».[۲۶]

بنابراین، بر پایه اسناد روایی و تاریخی نمی‌توان در باره موضوع این پژوهش، نظر قاطعی ارائه کرد؛ لیکن کراماتی که از این مزار نورانی دیده شده و می‌شود، مؤیّد اعتبار معنوی آن است و در هر حال، بی‌تردید، گرامیداشت این مکان منتسب به اهل بیت(ع)، لازم است، هر چند با عنایت به این که جزئیات مربوط به وفات رقیّه، در هیچ یک از منابع معتبر نیامده، ذکر مصائب او را باید به مصادری مستند نمود که به آن‌ها اشارت رفت و صحّت و سُقم مطالب را به عهده راوی نهاد.

جایگاه حضرت رقیه در سوگواری

اگرچه اختلافات تاریخی پیرامون ایشان هنوز هم در جریان است، اما در میان مردم و سوگواری محرم، حضرت رقیه جایگاه والایی دارد. شب سوم محرم را به روضه حضرت رقیه اختصاص داده‎اند. بسیاری از هیئت‎های عزاداری به نام ایشان است. نوحه‎ها و اشعار زیادی در رثاء وی سروده شده است. در برخی نوحه‎ها به کسانی که وجود ایشان را منکر می‎شوند، طعنه و کنایه زده شده است.

پانویس

  • مفید، ارشاد، ج‏۲، ص۱۳۵.
  • شافعی، مطالب السئول، ص۳۹۲.
  • طبسی، رقیه بنت الحسین، ص۸.
  • ابن فندق، لباب الانساب، ص۳۵۵.
  • ابن فندق، لباب الانساب، ص۳۵۰.
  • طبسی، ص ۸-۹
  • الملهوف، ص ۱۴۱
  • قندوزی، ینابیع المودّه، ص۳۴۶.
  • ینابیع المودّه، ص۳۴۶
  • طبسی، ص25
  • ظاهرا مقصود، کتاب الحاویه، نوشته قاسم بن محمد بن احمد سنی است؛ ر.ک: فوائد رضویه، ص ۱۱۲
  • کامل بهایی: ج۲، ص۱۷۹.
  • مِندیل برگرفت: دستمال را برداشت.
  • ملا حسین واعظ کاشفی سبزواری،روضة الشهدا، ص۳۸۹.
  • دَیبَق: دیبا؛ حریر.
  • فخرالدین طریحی،المنتخب فی جمع المراثی والخطب، صد و سی و شش
  • وی تألیف این کتاب را در سال ۱۲۸۰ ق، آغاز کرده است.
  • محمدحسین ارجستانی،اَنوار المجالس: ص ۱۶۱
  • محمدحسین ارجستانی،اَنوار المجالس: ص ۱۶۰
  • وی، تألیف این کتاب را در سال ۱۳۱۹ ق، آغاز کرده است.
  • شیخ محمدجواد یزدی، شعشعة الحسینی: ج۲، ص۱۷۱.
  • شعشعة الحسینی: ج ۲، ص ۱۷۳
  • تاریخ پایان تألیف این کتاب، ۱۲۹۰ قمری است.
  • تاریخ پایان تألیف این کتاب، ۱۳۴۹ قمری است.
  • مِعوَل: کُلنگ.
  1. أعیان الشیعة: ج ۷ ص ۳۴
 

منابع

  • شیخ مفید، الارشاد، کنگره شیخ مفید، قم، 1413ق، چاپ اول.
  • اربلی، ابوالحسن علی بن عیسی بن ابی الفتح؛ كشف الغمّة فی المعرفة الائمه،
  • ابن فندق بیهقی، لباب، قرن ششم، مکتبۀ آیۀ الله المرعشی، قم.
  • سید بن طاووس، الملهوف
  • ابن طلحه، مطالب السؤول
  • علامه مجلسی، بحار الأنوار
  • شیخ عباس قمی، فوائد رضویه
  • فخرالدین طريحى، المنتخب في جمع المراثي والخطب، مشهور به منتخب طريحي
  • ملا حسین واعظ کاشفی سبزواری، روضة الشهدا
  • محمدحسین ارجستانی، اَنوار المجالس
  • شیخ محمدجواد یزدی، شعشعة الحسينى
  • سید محمدعلی شاه عبدالعظیمی، الإيقاد
  • محمد بن ابی طالب حائری کرکی، تسلية المجالس
  • شبلنجی، نور الأبصار
  • شيخ محمّدهاشم خراسانى، منتخب التواريخ
  • سید محسن امین عاملی، أعيان الشيعة
  • عمادالدین طبری، كامل بهايى

  انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۴               تعداد بازدید : 341
دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته  پنجم فروردین ماه 1403

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته پنجم فروردین ماه 1403

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما   همیشه دنبال این بودی یه جایی باشه تا راحت بتونی محتوای مطمئن با طراحی خوب را پیدا کنی؟   همیشه دنبال این بودی یکی کارهای محتوایی را ناظر به مسائل روز انجام بده و دغدغه تأمین محتوا را نداشته باشی؟   همیشه ... ...

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما اردیبهشت ماه 1403

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما اردیبهشت ماه 1403

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما همیشه دنبال این بودی یه جایی باشه تا راحت بتونی محتوای مطمئن با طراحی خوب را پیدا کنی؟ همیشه دنبال این بودی یکی کارهای محتوایی را ناظر به مسائل روز انجام بده و دغدغه تأمین محتوا را نداشته باشی؟ همیشه دوست داشتی ... ...

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته  اول اردیبهشت ماه 1403

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته اول اردیبهشت ماه 1403

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما   همیشه دنبال این بودی یه جایی باشه تا راحت بتونی محتوای مطمئن با طراحی خوب را پیدا کنی؟   همیشه دنبال این بودی یکی کارهای محتوایی را ناظر به مسائل روز انجام بده و دغدغه تأمین محتوا را نداشته باشی؟   همیشه ... ...

فایل نقشه ی تابلو فرش دستباف طرح طبیعت کلبه زیبا

فایل نقشه ی تابلو فرش دستباف طرح طبیعت کلبه زیبا

دانلود فایل نقشه ی تابلو فرش دستباف طرح طبیعت کلبه ی زیبا دانلود فایل های کامل نقشه ی طرح تابلو فرش های دستباف طرح طبیعت کلبه ی زیبا   تنها سایت ارائه دهنده فایل نقشه ی طرح های تابلو فرش (قیمت نقشه ها حداقل از 50 هزار تومان تا چندین میلیون تومان در بازار با توجه به ... ...

برنامه اکسل متره و برآورد،تهیه صورت وضعیت  راه و باند سال1403

برنامه اکسل متره و برآورد،تهیه صورت وضعیت راه و باند سال1403

برنامه اکسل متره و برآورد،تهیه صورت وضعیت راه،راه آهن و باند فرودگاه سال1403: -تهیه اتوماتیک و خودکار متره و برآورد،صورت وضعیت در کمترین زمان فقط با وارد کردن شماره آیتم -تهیه ریز متره -تهیه خلاصه متره -تهیه خلاصه فصول -تهیه برگه های مالی و مالی کل -اعمال اتوماتیک ... ...

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته  دوم  اردیبهشت ماه 1403

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته دوم اردیبهشت ماه 1403

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما   همیشه دنبال این بودی یه جایی باشه تا راحت بتونی محتوای مطمئن با طراحی خوب را پیدا کنی؟   همیشه دنبال این بودی یکی کارهای محتوایی را ناظر به مسائل روز انجام بده و دغدغه تأمین محتوا را نداشته باشی؟   همیشه ... ...

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته  سوم فروردین ماه 1403

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما هفته سوم فروردین ماه 1403

دانلود فایل‌های بسته آماده‌چاپ و نصب تابلو اعلانات مسجدنما   همیشه دنبال این بودی یه جایی باشه تا راحت بتونی محتوای مطمئن با طراحی خوب را پیدا کنی؟   همیشه دنبال این بودی یکی کارهای محتوایی را ناظر به مسائل روز انجام بده و دغدغه تأمین محتوا را نداشته باشی؟   همیشه ... ...

دانلود کتاب صوتی روانشناسی تصویر ذهنی ماکسول مالتز

دانلود کتاب صوتی روانشناسی تصویر ذهنی ماکسول مالتز

کتاب صوتی بسیار مفید    #روانشناسی_تصویر_ذهنی    اثر: #ماکسول_مالتز   ترجمه: مهدی قراچه داغی    کیفیت اجرا: خیلی خوب  ... ...

سوالات نهاد مبحث دانش خانواده و جمعیت (بخش اول)

سوالات نهاد مبحث دانش خانواده و جمعیت (بخش اول)

  عنوان مبحث: سوالات نهاد مبحث دانش خانواده و جمعیت (بخش اول) همراه با پاسخ شامل: 9 جلسه تعداد صفحات: 11 سوالات و جواب ها بصورت تایپ شده با فونت استاندارد می باشد که قابلیت سرچ در زمان آزمون را دارد   سوالات ترم جدید همراه با پاسخ برای نمره 19 به بالا   فرمت: pdf ... ...

پاورپوینت کامل فصل سوم ریاضی چهارم ضرب و تقسیم(همراه با حل تمارین)

پاورپوینت کامل فصل سوم ریاضی چهارم ضرب و تقسیم(همراه با حل تمارین)

پاورپوینت کامل فصل سوم ریاضی چهارم ضرب و تقسیم(همراه با حل تمارین) این محصول قابل ویرایش با فرمت pptx در 68 اسلاید آماده و قابل ارایه می باشد. در صورت شخصی سازی میتونین به واتس آپ شماره ای که زیر درج شده پیام بدین واستون اوکی میکنیم   مزایای استفاده از ... ...

دانلود کتاب صوتی واپسین گفتار اسپالدینگ

دانلود کتاب صوتی واپسین گفتار اسپالدینگ

کتاب صوتی  کتاب_واپسین_گفتار ( یا عالم اوراسینا) ازاسپالدینگ_نویسنده_کتاب_معبدسکوت ... ...

دانلود رایگان کتاب صوتی از سکس تا فراآگاهی

دانلود رایگان کتاب صوتی از سکس تا فراآگاهی

سکس آنان كه با سكس مخالف هستند زودتر به انزال می‌رسند، زیرا ذهن منقبض آنان عجله دارد تا از شر آن خلاص شود. پژوهش‌های معاصر چیزهای بسیار تعجب‌آوری را می‌گویند، حقایق شگفت‌آور. برای نخستین بار، مسترز و جانسون Masters and Johnson در مورد آمیزش عمیق جنسی مطالعه علمی ‌انجام ... ...

کیس اختلال دوقطبی - مصاحبه با بیمار دو قطبی  - نمونه مصاحبه با بیمار دوقطبی

کیس اختلال دوقطبی - مصاحبه با بیمار دو قطبی - نمونه مصاحبه با بیمار دوقطبی

تعداد صفحات: 11 نوع فایل: WORD   + فایل هدیه: نمونه مصاحبه تشخیصی افسردگی و اعتیاد (8صفحه)   فهرست مطالب: شرح حال (مشخصات، علت ارجاع، شکایت عمده، مشکلات موجود و ...) معاینه وضعیت روانی تشخیص مصاحبه   بخشی از متن فایل: م: خوابت چطوره؟ ب: زیاد خوب نیست، اگار ... ...

پاورپوینت کیست هموراژیک تخمدان و درمان آن

پاورپوینت کیست هموراژیک تخمدان و درمان آن

عنوان پاورپوینت: دانلود پاورپوینت کیست هموراژیک تخمدان و درمان آن فرمت: پاورپوینت قابل ویرایشتعداد اسلاید: 27پاورپوینت آماده ارائهفهرست مطالب:مقدمهکیست تخمدان هموراژیک چیستانواع کیست هموراژیککیست‌های فولیکولارکیست‌های لوتئالعلائم کیست هموراژیک علت کیست هموراژیک عوارض کیست ... ...

دانلود پاورپوینت در مورد [سلول های بنیادی] - شامل 4 فایل مختلف - قابل ویرایش و ارائه - ppt

دانلود پاورپوینت در مورد [سلول های بنیادی] - شامل 4 فایل مختلف - قابل ویرایش و ارائه - ppt

دانلود پاورپوینت در مورد [سلول های بنیادی] - شامل 4 فایل مختلف - قابل ویرایش و ارائه - ppt شامل 4 فایل پاورپوینت سلول های بنیادین به زبان ساده: 1. 33 اسلاید: تاریخچه سلول های بنیادی / تعریف سلول های بنیادی / ویژگی های سلول های بنیادی / گونه های سلول بنیادی / انواع سلول ... ...

پاورپوینت بازی زندگی است درس 17 تفکر و سواد رسانه ای دهم

پاورپوینت بازی زندگی است درس 17 تفکر و سواد رسانه ای دهم

عنوان پاورپوینت: پاورپوینت بازی زندگی است درس 17 تفکر و سواد رسانه ای پایه دهم   فرمت: پاورپوینت pptتعداد اسلاید: 26   پوشش کامل درس همراه با پاسخ فعالیت ها پاورپوینت قابل ویرایش با محیط حرفه ای منطبق با آخرین تغییرات مطالب و رئوس کتاب درسی   فونت ... ...

دانلود حل المسائل [طراحی و تحلیل آزمایش]: ویرایش هشتم - داگلاس مونتگومری ( 8 ) - زبان انگلیسی - pdf

دانلود حل المسائل [طراحی و تحلیل آزمایش]: ویرایش هشتم - داگلاس مونتگومری ( 8 ) - زبان انگلیسی - pdf

دانلود حل المسائل [طراحی و تحلیل آزمایش]: ویرایش هشتم - داگلاس مونتگومری ( 8 ) - زبان انگلیسی - pdf Solutions Manual for Design and Analysis of Experiments – 8th حل تمرین های کتاب طراحی و تحلیل آزمایش ویرایش 8 فصل های 2 تا 15 814 صفحه pdf ... ...

دانلود جزوه امور مالی و حقوق ثبتی در دفاتر اسناد رسمی

دانلود جزوه امور مالی و حقوق ثبتی در دفاتر اسناد رسمی

جزوه امور مالی و حقوق عمومی و دولتی با دیدگاه کاربردی در دفاتر اسناد رسمی آماده برای دانلود مشخصات استاد: سید علیرضا طباطبایی بافقی سردفتر اسناد رسمی 3 یزد و عضو جامعه سردفتران استان یزد تعداد صفحات: 143 فرمت: پی دی اف PDF حجم: 3 مگابایت کیفیت: عالی نوع جزوه (تایپی ... ...

پاورپوینت روان شناسی سلامت درس 8 روانشناسی یازدهم

پاورپوینت روان شناسی سلامت درس 8 روانشناسی یازدهم

عنوان: پاورپوینت روان شناسی سلامت درس 8 روانشناسی پایه یازدهم فرمت: پاورپوینت pptتعداد اسلاید: 26     پاورپوینت قابل ویرایش با محیط حرفه ای   منطبق با آخرین تغییرات مطالب و رئوس کتاب درسی بکارگریی افکت ها، اشکال و تصاویر متحرک بسیار زیبابا توجه بر اینکه این پاورپوینت ... ...

پاورپوینت درس هجدهم کارگاه کارآفرینی و تولید پایه دهم تعیین نوع کسب و کار

پاورپوینت درس هجدهم کارگاه کارآفرینی و تولید پایه دهم تعیین نوع کسب و کار

                نوع فایل: power point فرمت فایل: ppt and pptx قابل ویرایش 12 اسلاید   قسمتی از متن پاورپوینت: بخش 18 تعیین نوع کسب و کار کسب و کاربه تمامی فعالیت های تولیدی، خدماتی، خرید و فروش کالا ها با هدف سودآوری، کسب و کار گویند. فروش و انتقال کالا ها و ... ...

دانلود 3 بک دراپ کودک تم فوتبال-کد 8082-8080

دانلود 3 بک دراپ کودک تم فوتبال-کد 8082-8080

مشخصات فايل نام فايل:دانلود 3 بک دراپ کودک تم فوتبال-کد 8082-8080 نوع فايل:بک دراپ،backdrop پسوند فايل اصلي:JPEG پسوند فايل فشرده:ZIP ابعاد:3712*5249 PIX کيفيت: 300 DPI ويژگي هاي فايل فایل اصلی(Original file) کاربري آسان جايگزين مناسب براي دکورهاي گران ... ...

پاورپوینت ادبیات بومی 2 درس آزاد فارسی دوازدهم

پاورپوینت ادبیات بومی 2 درس آزاد فارسی دوازدهم

عنوان پاورپوینت درسی : دانلود پاورپوینت ادبیات بومی 2 درس آزاد فارسی پایه دوازدهم   فرمت: پاورپوینت ppt تعداد اسلاید: 27   شامل: متن درس و شعر، معنای روان متن درس و شعر، معنای واژگان مهم، آرایه ها، کارگاه متن پژوهی همراه با جواب، قلمرو زبانی، قلمرو ... ...

پاورپوینت درس 2 علوم تجربی پایه چهارم دبستان (ابتدایی): مخلوط ‌ها در زندگی

پاورپوینت درس 2 علوم تجربی پایه چهارم دبستان (ابتدایی): مخلوط ‌ها در زندگی

نوع فایل: power point فرمت فایل: pptx قابل ویرایش تعداد اسلایدها:‌ 43 اسلاید   تصویری از پاورپوینت: این پاورپوینت آموزشی، جذاب، قابل ویرایش، کاملا منطبق با کتب درسی و با تعداد اسلاید ذکر شده تهیه و تنظیم شده است. با بکارگیری نمودار ها ، تصاویر جالب و جذاب و دسته ... ...

مجموعه اسکیس معماری از بناهای ایرانی

مجموعه اسکیس معماری از بناهای ایرانی

مجموعه "اسکیس معماری از بناهای ایرانی"    این مجموعه شامل 225 تصویر اسکیس و کروکی معماری از بناهای مختلف ایرانی می باشد.   ... ...

پاورپوینت درس دهم قرآن هشتم سوره یس، سوره صافات و تفسیر نمونه

پاورپوینت درس دهم قرآن هشتم سوره یس، سوره صافات و تفسیر نمونه

  عنوان پاورپوینت: پاورپوینت سوره یس، سوره صافات و تفسیر نمونه درس 10 قرآن پایه هشتمفرمت: پاورپوینت قابل ویرایش   تعداد اسلاید: 26       پوشش کامل درس (جلسه اول و دوم) به همراه صوت آیات   پاورپوینت قابل ویرایش با محیط حرفه ای   منطبق با آخرین ... ...

اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

برترین سایت ارائه دهنده انواع کتاب مقاله و پروژه با پایین ترین قیمت

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما